El sofisma de la pèrdua total i la por al penediment

inversiones control riesgo psicologia financiera wealth management banca privada

En anteriors post hem vist l'aversió a el risc i la por a les pèrdues. En el present post parlarem d'una tercera por, que junt les altres dos, formen un còctel condemnat a què sigui perjudicial per a la nostra cartera d'inversió.

Un sofisma és un argument fals o erroni que es pretén fer passar per verdader. El gran problema en el món de les inversions no és mentir, sinó mentir-se a un mateix, i quan fem un raonament incorrecte per creure que per tenir por de perdre estic prenent la decisió més assenyada, hi ha una probabilitat alta que comentem un greu error en les nostres inversions.

wealth management banca privada

Un exemple molt habitual és la manera en com ens justifiquem quan el mercat està a la baixa. Tot allò que permet evitar una pèrdua total es considera com a vàlid, i son precisament aquest tipus d'actituds les que ens porten a pensar que el més convenient és no vendre un títol que ha baixat molt perquè, com ja se sap, no es perd en borsa fins que es ven. Fins que no es ven, la pèrdua només és "teòrica". Aquestes afirmacions comporten unes conseqüències de tipus pràctic.

D'una banda, com més perdem en un valor, més forta serà la temptació de mantenir-lo, comprant més en moltes ocasions amb l'esperança de recuperar la posició inicial gràcies a un rebot. És llavors quan ens diem a nosaltres mateixos ... "estic baixant el preu mitjà de les meves compres".

D'altra banda, com més reforcem la posició que tenim en una acció, més difícil serà liquidar-la o treure'ns-la de sobre. En acumular més minusvàlua, resulta cada vegada més difícil prendre la decisió radical de desfer les posicions i admetre que ens hem equivocat. Ens neguem a acceptar que tots els esforços que hem fet han estat inútils i sorgeix la por a penedir-nos de les decisions preses.

Si la por de perdre influeix bastant en les nostres decisions, la por a equivocar-se i haver de rectificar, també les determina. El mateix succeeix amb les pèrdues, el penediment ens afecta donant-nos una mala imatge de nosaltres mateixos.

wealth management banca privada finanzas

En general, se sol donar preferència a no fer res respecte a altres opcions possibles i tractem de forma subjectiva les informacions que ens arriben per evitar que desacreditin les nostres eleccions anteriors. En aquest cas, deixem de banda aquestes accions i sorgeix una altra frase d'autoengany bastant habitual; "És una inversió a llarg termini".

Una vegada que hem comprat accions, sobretot si ho hem fet després d'un procés de decisió llarg, sorgeix un comportament bastant habitual. Quan les tenim desestimem involuntàriament les notícies que arriben d'aquesta empresa. Aquesta actitud és més exagerada quan ja hem comprat les accions, aquestes baixen de preu i passat el temps hem comprat més accions de la mateixa empresa.

Aquest comportament no és molt diferent de què ens passa quan comprem un cotxe o una casa, un cop hem realitzat la compra procurem acuradament no llegir els anuncis dels models d'altres marques ni altres ofertes immobiliàries. Defensem a mort l'opció que hem pres tot i que després veiem que podríem haver comprat més barat.

I és que el penediment ens fa mal a l'ego, i és precisament aquest ego el que ens fa cometre molts errors en matèria d'inversió. Per això és important l'assessorament professional independent que ens ajudi a prendre decisions amb menys càrrega de subjectivitat i un distanciament emocional que ens permeti analitzar les opcions amb fredor.