Presentem les propostes de la campanya Fes-t'ho Mirar contra el càncer de pròstata

Càncer de pròstata

El divendres 11 de juny, Dia Mundial Contra el Càncer de Pròstata, comença la segona acció del Fes-t'ho Mirar. Durant set dies un espot de televisió recordarà la importància d'acudir a l'uròleg al primer símptoma de dolència urinària i, simultàniament, la preparadora física Judith Arbós recomanarà activitats per prevenir l'aparició del càncer i millorar el benestar general. Aquesta és la segona acció fruit de l'acord entre Vall Banc i Assandca per conscienciar la població dels avantatges de la prevenció i la detecció precoç de diferents tipus de cáncer.

 

Escaldes-Engordany, 2 de juny de 2021.– Després del "fes-t'ho mirar: fes-te una colonoscòpia" arriba "fes-t'ho mirar: consulta l'uròleg". Avui dimecres s'ha presentat a la Sala d'Actes de Vall Banc la segona acció de la campanya anual organitzada per l'Associació Andorrana contra el Càncer (Assandca) i Vall Banc per prevenir diferents tipus de càncers i augmentar les possibilitats de curació i la qualitat de vida de la persona afectada.

 

La primera acció es va emmarcar en el càncer de còlon i aquesta ho fa en el de pròstata, amb motiu del dia mundial contra aquesta afecció, que s'esdevé l'11 de juny. Així, s'ha presentat, d'una banda, un espot que es podrà veure a RTVA —col·laborador de la iniciativa— i a les xarxes socials, i, de l'altra, un programa d'exercicis físics que es podrà seguir al llarg de set dies —i reprendre's en qualsevol moment, ja que es publicarà al web d'Assandca—.

 

Sergi Martín, director general de negoci de Vall Banc, ha explicat que l'objectiu de la campanya és "seguir conscienciant la societat de la importància de la prevenció en la detecció precoç del càncer mitjançant espots publicitaris, difusió a xarxes socials i consells d’experts. Estem orgullosos de treballar amb  Assandca des del 2017 amb aquest objectiu comú d’aconseguir la millora de la salut i de la qualitat de vida de tots els que pateixen aquesta malaltia".

 

Per la seva banda, el president d'Assandca, Josep Saravia, ha afegit que "la campanya ataca els càncers que tenen més incidència i també trencar els tabús i la sensació de vergonya que provoca sovint la malaltia i específicament certs tipus de càncer, com el de pròstata".

 

El càncer de pròstata és el més freqüent entre els homes i el segon que causa més morts (per darrere del de pulmó). En el segment d'homes majors de 75 anys és la primera causa de mort. Les causes del càncer de pròstata no són clares, però el risc de patir-lo augmenta amb l'edat, i per aquest motiu els metges recomanen visitar l'uròleg de manera regular a partir dels 50 anys.

 

Altres factors que poden afavorir l'aparició d'aquest càncer són els antecedents familiars, l'exposició a contaminació ambiental, una dieta alta en greixos animals i l'obesitat. És per això que la segona part de la proposta del Fes-t'ho Mirar consisteix en un programa d'activitat física que cal seguir al menys durant els set dies que dura la campanya.

 

La proposta l'ha elaborat Judith Arbós, preparadora física que col·labora amb Assandca des de 2016 fent sessions presencials dirigides específicament a pacients oncològics. Arbós, llicenciada en INEF i amb un màster en ciències mèdiques aplicades a l'activitat física i dos postgraus en reeducació i rehabilitació de lesions, explica que "volem enganxar la gent perquè comenci a fer activitat física i a partir d'aquí, si s'adonen que es van trobant millor, que ho mantinguin". Les pautes estan pensades per a gent que no té el costum de fer exercici regularment.

 

L'OMS recomana fer al menys 150 minuts d'activitat física aeròbica d'intensitat moderada a la setmana. Altres recomanacions són no consumir alcohol ni tabac, seguir una dieta baixa en greixos animals i tenir una vida sexual activa.

 

La campanya, fruit de la col·laboració de Vall Banc i Assandca, no vol causar alarmisme. Ans al contrari, vol atacar el problema abans que es produeixi (prevenció) o en les seves primeres fases (detecció precoç). El càncer de pròstata, en concret, evoluciona més lentament que altres variants. Durant els cinc anys posteriors a la seva aparició, la probabilitat de supervivència és de gairebé el 100%.

 

Aquesta acció és la segona de les quatre que s'efectuaran durant l'any. La primera estava dedicada al càncer de còlon, i les següents, al de mama i al de pulmó. Saravia ha remarcat: "Ens agradaria que la campanya tingués un impacte durador, que el missatge que transmetem perdurés en el temps."

Categories
Recent posts
Notícies relacionades